Kijkoperatie gepland.

Vorige week vrijdag – 24 april – had ik een afspraak bij de orthopeed voor de uitleg van de operatie die hij wil gaan doen.
Omdat ikzelf nogal twijfel aan wat ik het beste kan doen, en de risico’s van de operatie wil weten, had ik wat vragen voorbereid.
Hij liet me meteen de MRI zien en daarop was duidelijk de beschadiging van het kraakbeen te zien. Zijn woorden; “daarom heeft u zoveel pijn” bevestigde dat nog eens extra.
Ook legde hij me uit wat de bedoeling is van de operatie; “We boren de beschadiging weg zodat het zich kan herstellen. Ik haal de verkleving weg en zal de knie buigen om te kijken hoever hij kan – en waar het evt op vast loopt”.
Alleen al bij de uitleg word ik spontaan misselijk en ik kijk hem ook een beetje in shock aan als hij me vervolgens vraagt
of ik een ruggenprik, of volledige narcose wil. Uhhh… *slik* Nou, als ik zelf mag kiezen spuit me maar compleet van de wereld af. Ik geloof dat ik al genoeg trauma heb opgelopen.
Een beetje van slag vraag ik hem wat de risico’s zijn van die operatie en wat als ik me niet zou laten opereren. Niet laten opereren is volgens hem echter een slecht idee want de pijn zal erger worden, en ook zal het buigen en slecht lopen niet beter worden zonder operatie.
Op de vragen of de pijn weg gaat na de operatie – en of ik mijn knie dan weer helemaal kan buigen zodat ik weer normaal kan lopen – zegt hij alleen dat hij hoopt van wel en dat het altijd beter zal zijn dan nu.
Hij gaat zelf de operatie doen en wil het zo snel mogelijk gebeurd hebben. Ook verteld hij mij dat ik krukken mee moet nemen en niet alleen na huis mag die dag. Dit omdat vooral het buigen van de knie ervoor zorgt dat ik die dag – en de dagen erna – veel pijn heb en geen controle heb over de knie. De krukken en evt iemand die me kan ondersteunen moeten er voor zorgen dat ik niet op mijn smoeltje val.
Op 21 mei zal ik dan geopereerd worden. Gelukkig redelijk snel zodat ik snel weer kan lopen en genieten van de zomer – hoop ik.
Oja, het is een trouwens kijkoperatie. Het voordeel is dat mijn oude wond niet open hoeft, het nadeel is wel dat ik bij het lelijke litteken wat ik al heb nog een aantal kleintjes ga krijgen.
Nu afwachten en hopen dat het goed gaat. De bijgevoegde foto is gewoon een random foto die ik een tijd terug heb gemaakt.

Je kan me ook volgen op Instagram en Twitter.
hugs and xXx

loveyou1


Last Friday (24-4) I had an appointment with the orthopedist to talk about the operation that he wants to do.
Because i’m not sure what I want to do 
and the risks of the surgery I had prepared some questions.
He immediately showed me the MRI and i could see the damage to the cartilage, “thats why you have so much pain.”
He also explained the purpose of the operation, we drill away the damage to the cartilage so that it can recover,
I remove the scar tissue and bend the knee to see where the problem is and how to fix that.
Just by hearing the explanation I’m feeling sick and look at him a little shocked when he then asks me if I want an epidural or general anesthesia.
Uhhh Well, if I may choose them please give me the general anesthesia I believe that I have already suffered enough trauma.
Bit upset, I ask him what the risks of the operation are and what if I didn’t have the operation.
Not having the operation is a bad idea because the pain will get worse and I won’t be able to bend or walk better then what i do right now.
On the questions whether the pain goes away after surgery, I able to bend my knee again and if I can walk normally again, he only says he hopes so and that it will always be better than now.
He’s going to do the surgery himself and wants it done as quickly as possible, he told me that I need to bring crutches and i can’t go home alone that day.
This because the bending of the knee will give me (that day and the day after) a lot of pain and i will have no control over the knee, crutches and someone who can help me prevents me from falling on my face….
Surgery will be done on may 21 thats reasonably quickly so that I try to walk normal again and enjoy the summer (I hope).
Oh it’s gonna be a keyhole surgery the advantage is that my old wound doesn’t have to be opened, drawback is that next to the ugly scar already have i’m getting a few little ones.
Now hoping that it goes well, picture is just a random picture I made a while back.

You can also follow me on Instagram and Twitter.
Hugs and xXx.

2 thoughts on “Kijkoperatie gepland.

Leave a Reply

